Blandat

I done did it

Det här är första gången i mitt liv som jag klarat ett hälsomål som jag satt upp för mig själv. Under 7 veckor nu har jag cyklat fram och tillbaka till jobbet minst en gång i veckan, en sträcka på ca 2 mil enkel väg. Varför jag lyckades med det här målet och inte alla andra möjliga och omöjliga mål som jag satt upp genom åren:

  • Det var tidsbegränsat. Detta är skälet till att jag nu känner sån tillfredsställelse. Jag har tagit en hel del bra beslut för min hälsa förut, men de har inte varit tidsbegränsade, vilket betyder att de aldrig blivit "klara".
  • Det var inte dömt att misslyckas. Det första jag gjorde var att testa om det ens var möjligt att cykla till jobbet. Det andra jag gjorde var att titta på hur många dagar i veckan som det ens är rimligt att ta sådan tid på sig. Hade jag försökt cykla varenda dag i dessa veckor hade det fallit på sin egen orimlighet nu när träningarna dragit igång på riktigt och jag har en tid att passa i Märsta 3-4 vardagskvällar i veckan.
  • Det var mätbart - och det mätbara berodde inte på faktorer jag inte kan styra över. Jag är inte den enda som försökt sätta upp mål av typen "gå ned 5 kilo" eller "springa 5 km på under en halvtimme". Problemet med den typen av mål (speciellt viktmålet) är att jag inte kan påverka min kropp på det sättet. Jag vet inte vad min kropp tycker att den har för idealvikt. Skulle den vikten ligga på 3 kilo under vad jag väger nu - ja då får jag problem om jag har som mål att väga ännu mindre. Målet "cykla X gånger under X tid" kan inte bli stört av någonting som ligger utanför min kontroll. Regn och rusk? Mer kläder! Ingen lust? Gör det ändå! Trött och ont i kroppen? Det är ingen som har sagt att jag måste cykla fort. Slow and steady wins the race ibland.

Ikväll är jag så himla himla nöjd med mig själv. Nu återstår bara att hitta något nytt att sätta tänderna i - nästa sommar är det givet att jag cyklar igen!

Publicerat 2013-08-27